Wikia

Avatar film poster.jpg
Avatar
Film information
Geregisseerd door

James Cameron

"Geproduceerd door'

James Cameron
Jon Landau

Geschreven door

James Cameron

Met

Sam Worthington
Zoë Saldaña
Sigourney Weaver
Michelle Rodriguez
Stephen Lang
Joel David Moore
Giovanni Ribisi
CCH Pounder
Dileep Rao
Matt Gerald
Laz Alonso
Peter Mensah
Wes Studi

Muziek door

James Horner

Cinematografisch

Mauro Fiore

Bewerkt door

John Refoua
Stephen Rivkin

Studio

Lightstorm Entertainment
Dune Entertainment
Ingenious Film Partners

Gedistribueerd door

20th Century Fox

Datum van uitkomst(en)

18 december 18, 2009

Tijd van de film

160 minuten

Taal

Engels, Na'vi taal

Budget

US $237.000.000

Gross Revenue

US $2.467.904.794

Opgevolgd door

Avatar 2

Avatar is een sciencefiction film die geschreven en geregisseerd is door James Cameron, met Sam Worthington, Zoë Saldaña, Stephen Lang, Michelle Rodriguez en Sigourney Weaver. Het werd gemaakt door Lightstorm Entertainment en uitgegeven door 20th Century Fox op 18 december 2009. De film speelt zich af in het jaar 2154 op Pandora, een fictieve aarde-achtige maan in een ver sterrenstelsel. De mens gaat naar Pandora een zeldzame mineraal Unobtanium te winnen, terwijl de Na'vi, de inheemse mensachtige ras van Pandora, weigeren met het uitbreiden van de mensen wat het ecosysteem van Pandora aanpast. De titel van de film verwijst naar een Avatar lichaam, dat op afstand bestuurd wordt door een mens en veel gelijkenissen toont met een Na'vi.

Avatar is in 1994 ontworpen door James Cameron, die het 114 pagina's lang script schreef voor de film. Het filmen zou plaats vinden nadat hij Titanic had voltooid en de film zou ongeveer 300 miljoen dollar kosten, met een geschat bedrag van 200 miljoen voor de distributie en andere kosten. Avatar werd aangegeven als een doorbraak in de term van de film technologie, door de ontwikkelde 3D productie dat gemaakt werd met verschillende camera's die daarvoor speciaal ontworpen waren. De film produceerde de eerste dag 27 miljoen dollar tijdens de opening en een geschat bedrag van 44.025.481 dollar in het weekend daarna. Wereldwijd heeft de film meer dan 232.180.000 dollar opgeleverd in het weekend na de opening. Tot nu toe is Avatar genomineerd voor 4 Golden Globes, 2 (die de film gewonnen heeft) Best Director en best Motion Picture.

De film heeft een wereldwijd bedrag opgeleverd van 2 miljard dollar. Op 25 januari 2010, heeft Avatar Titanic overrompeld met de hoogste bezoekers sinds Titanic en Star Wars Episode III: Revenge Of The Sith en The Dark knight.

Rolverdeling Edit

Mensen Edit

Na'vi Edit

Plot Edit

Avatar gecreeerd.PNG

Jake Sully ontwaakt in zijn Avatar lichaam.

Het is 2154 op de fictieve maan Pandora van een planeet van Alpha Centauri. Een aards mijnbouwbedrijf heeft onder leiding van Parker Selfridge een vestiging op Pandora voor het delven van een kostbaar mineraal. Voor de interstellaire ruimtereis van en naar de aarde worden snelle ruimteschepen gebruikt die de vier lichtjaren in zes jaar afleggen. Bovendien maken vervoerde personen de reis in ingevroren toestand, zodat deze heel kort lijkt te duren. Er is op Pandora een inheemse bevolking van humanoïde wezens, de Na'vi. Ze zijn intelligent zoals mensen, maar technologisch minder ver ontwikkeld. Ze lopen net als mensen op twee benen, zijn 3 meter lang, slank, lenig, met een staart en een huid met een zebra-patroon van licht- en donkerblauw. De mensen hebben een techniek ontwikkeld om een wezen te creëren dat een genetische tussenvorm is tussen een bepaald mens en de Na'vi, zijn zg. avatar. De betreffende mens kan via apparatuur mentaal draadloos verbonden worden met zijn avatar waardoor hij deze kan besturen, en kan zien, voelen, enz. via de avatar, terwijl zijn eigen lichaam slaapt. Als de avatar slaapt kan de verbinding verbroken worden zodat de bestuurder kan eten en rapporteren. Via de avatars kunnen de mensen gemakkelijker contact leggen met de Na'vi, bovendien hoeft de avatar niet zoals mensen een zuurstofmasker te dragen op Pandora.

De voormalig marinier Jake Sully krijgt onverwacht de gelegenheid om naar Pandora te worden uitgezonden, omdat zo de kostbare Avatar van zijn overleden tweelingbroer, Tom Sully, alsnog gebruikt kan worden, omdat ze hetzelfde DNA hebben. Dat hij aan zijn benen verlamd is is geen bezwaar, hij vindt het juist prachtig dat hij als avatar weer kan lopen.

Jake en Neytiri boog.PNG

Jake Sully en Neytiri.

Hij wordt als avatar ingezet als beveiliger van onderzoekers. Hij raakt gescheiden van de anderen en wordt belaagd door dieren. Neytiri van de Na'vi-stam Omaticaya wil hem eerst doden, maar krijgt dan een teken van de godin van de Na'vi, Eywa, dat gunstig is voor Jake. Ze redt hem en krijgt van haar stam opdracht hem van alles over hun leven te leren. Op die manier raakt hij bijvoorbeeld stilaan bedreven in het berijden van een Ikran, een vliegend dier. Jake en Neytiri worden uiteindelijk verliefd op elkaar en worden een koppel.

Boom in brand.PNG

De Hometree wordt vernietigd.

Wegens Jake's goede contacten met de Na'vi zet het hoofd beveiliging, kolonel Miles Quaritch, hem in als spion en onderhandelaar, ondanks het feit dat hij in tegenstelling tot de wetenschappers in het begin nog heel weinig kennis heeft van Pandora en de cultuur van de Na'vi. Het mineraal bevindt zich echter onder de Hometree, een enorme boom waarin de Omaticaya leven en die ze niet bereid zijn te verlaten. Door militair ingrijpen wordt onder leiding van Selfridge en Quaritch de Hometree vernield en worden de Na'vi met geweld verjaagd, waarna Jake de kant van de Na'vi kiest. Twee wetenschappers met een avatar (Grace Augustine en Norm Spellman), wetenschapper Max Patel en pilote Trudy Chacon steunen hem. Neytiri's vader, die de leider van de Omaticaya was, wordt tijdens de aanval gedood, Tsu'Tey is zijn opvolger. Even voelen Neytiri en Tsu'Tey zich verraden door Jake, maar als Jake's avatar erin slaagt de vervaarlijke toruk, een vliegend dier groter dan een banshee, te temmen en te berijden, wat hem zeer groot aanzien verleent, zien ze in dat hij aan hun kant staat.

Mensen leger vuurt.PNG

De RDA valt de Na'vi aan.

Andere Na'vi-stammen sluiten zich aan bij de Omaticaya. Quaritch wil het moreel van de Na'vi breken door de heilige Tree of Souls ook te vernielen. Er volgt een strijd waarbij Jake's avatar op de Toruk en de Na'vi op hun banshees vliegen en waarbij ook enkele Na'vi van communicatieapparatuur van de mensen gebruik maken. Daarbij springt Quaritch in een mecha uit een neerstortend vliegtuig, waarna hij de container met Jake's mensenlichaam vernielt, waardoor dit van zijn avatar ontkoppeld wordt en geen zuurstof meer krijgt. Neytiri doodt Quaritch, en hoewel ze nog nooit Jake's mensenlichaam heeft gezien, herkent ze hem wel en redt hem door hem een zuurstofmasker om te doen.

De mensen worden uiteindelijk verslagen en verdreven van Pandora. Jake besluit echter op de planeet te blijven. De Na'vi hebben een ritueel waarbij ze de ziel van een mensenlichaam proberen over te planten naar de bijbehorende avatar. Dat is mislukt bij de stervende Grace, maar lukt nu wel bij Jake, waardoor zijn avatar voortaan zelfstandig kan functioneren als Na'vi.

Soundtrack Edit

1rightarrow.png Bekijk het hoofdartikel: Avatar: Music from the Motion Picture.

Avatar: Music from the Motion Picture is de soundtrack van de Avatar film. Het werd gecomponeerd en geregisseerd door James Horner. Het hoofd liedje van de film is I See You en werd gezongen door Leona Lewis.

Muziek lijst Edit

Nominaties Edit

Academy Awards

  • Art Direction (TBA)
  • Cinematography (TBA)
  • Directing (James Cameron) (TBA)
  • Film Editing (TBA)
  • Music (Original Score) (James Horner) (TBA)
  • Best Picture (James Cameron and Jon Landau) (TBA)
  • Sound Editing (TBA)
  • Sound Mixing (TBA)
  • Visual Effects (TBA)

British Academy Awards

  • Best Cinematography (Mauro Fiore) (Genomineerd)
  • Best Director (James Cameron) (Genomineerd)
  • Best Editing (Stephen Rivkin, John Refoua, James Cameron) (Genomineerd)
  • Best Film (Genomineerd)
  • Best Music (James Horner) (Genomineerd)
  • Best Production Design (Rick Carter, Robert Stromberg, Kim Sinclair) (Gewonnen)
  • Best Sound (Christopher Boyes, Gary Summers, Andy Nelson, Tony Johnson, Addison Teague) (Genomineerd)
  • Best Special Visual Effects (Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham, Andrew R. Jones) (Gewonnen)

Golden Globes

  • Best Motion Picture: Drama (Gewonnen)
  • Best Director (James Cameron) (Gewonnen)
  • Best Original Score (Genomineerd)
  • Best Original Song (Genomineerd)

Broadcast Film Critics Association (BFCA)

  • Best Picture (Genomineerd)
  • Best Director/James Cameron (Genomineerd)
  • Best Cinematography (Gewonnen)
  • Best Art Direction (Gewonnen)
  • Best Editing (Gewonnen)
  • Best Makeup (Genomineerd)
  • Best Visual Effects (Gewonnen)
  • Best Sound (Gewonnen)
  • Best Action Movie (Gewonnen)

New York Critic's Online

  • Best Picture (Gewonnen)

Producers Guild Award

  • Best Picture (Genomineerd)

Director's Guild Award

Writer's Guild Award

  • Best Original Screenplay (TBA)

Techniek Edit

Avatar is een groots opgezette sciencefictionfilm waarbij veel nieuwe technieken gebruikt worden. De film bestaat voor 60% uit computergegenereerde objecten, zoals de Na'vi en avatars, waarvoor motion capturing is gebruikt. Het Nieuw-Zeelandse bedrijf Weta Digital, bekend van The Lord of the Rings van Peter Jackson, heeft de omvangrijke computeranimatie en effecten geproduceerd, die bij elkaar ruim één petabyte aan schijfruimte in beslag nemen. Cameron kreeg van 20th Century Fox een budget van 195 miljoen Amerikaanse dollar voor het project, maar dit bedrag is nog verder opgelopen. Camerons projecten Titanic en Terminator 2 waren ook al uiterst prijzige films, die beide over de 100 miljoen euro gingen.

De film werd in 3D opgenomen door middel van twee high-definition-camera's in één behuizing, waardoor er diepte ontstaat. Bij de vertoning worden circulair gepolariseerde brillen gebruikt. De film is ook in 2D uitgebracht.

Net als voor Titanic castte Cameron jonge, relatief onbekende maar naar zijn inzicht talentvolle acteurs, zoals Sam Worthington.

De muziek voor de film werd, net als voor de films Aliens en Titanic, gemaakt door James Horner.

Ontwikkelingen Edit

Avatar is de eerste grote filmproductie die Cameron regisseerde na Titanic. Cameron wilde de film al eerder maken. Reeds in 1995 schreef hij een 80 pagina's tellend script voor Avatar. In augustus 1996 kondigde Cameron aan dat hij na Titanic meteen zou gaan werken aan Avatar. De plannen waren al in een vergevorderd stadium; zes acteurs zouden de hoofdrollen op zich nemen, het budget zou 100 miljoen dollar bedragen en Digital Domain zou de special-effects produceren. Dit oorspronkelijke plan ging niet door, omdat bleek dat de technologie nog niet zover gevorderd was. In juni 2005 maakte Cameron bekend dat hij werkte aan twee films, Blue Angel, gepland voor 2007, en Project 880, gepland voor 2009. In 2006 zei Cameron dat beide projecten van premièrejaar zouden wisselen. Datzelfde jaar werd ook bekend dat Project 880 eigenlijk de film Avatar was, de film die Cameron al langer had willen maken. De premièredatum van Avatar werd in 2006 alsmaar uitgesteld, oorspronkelijk was het 2007, later 2008 en uiteindelijk 2009. De eerste beelden van Avatar werden getoond tijdens de Cine-Expo op 23 juni 2009 in de Amsterdam RAI.

In januari 2007 kondigde Paramount Pictures aan een speelfilm te willen maken van de animatieserie Avatar, met als regisseur M. Night Shyamalan. Camerons Avatar was al eerder geregistreerd als merknaam waardoor Shyamalans film The Last Airbender ging heten.

Cameron heeft op 5 januari 2010 tijdens een persconferentie verklaard dat er een seks-scène op de dvd-uitgave komt. Hij zei dat ze willen laten zien hoe aliens seks hebben. Het vormde een technische uitdaging, maar ze hebben het precies gedaan zoals ze het in gedachten hadden. De scène, die de liefdesdaad tussen aardling Jake Sully en alien Neytiri weergeeft is uit de bioscoopversie van de film gelaten om de filmkeuring op een zo laag mogelijke leeftijd te houden. De scène is te zien op de tweede disc.

Cameron vertelde dat hij plannen heeft voor een tweede en misschien derde deel van Avatar.[1]

DVD/Blu Ray uitkomst Edit

De DVD en Blue Ray versie zullen uitkomen op 22 april 2010. De 3D versie van de film (alleen op Blu Ray) zal uitkomen in november van 2010 en de speciale editie van 3D zal later uitkomen.

Externe links Edit

Verwijzingen Edit

  1. http://justjared.buzznet.com/2010/01/14/avatar-sequel-under-way/

Around Wikia's network

Random Wiki